پیرامون روز جهانی ماما

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 171
بازدید دیروز : 17
بازدید هفته : 239
بازدید ماه : 406
بازدید کل : 20346
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1




آپلود عکس
پیرامون روز جهانی ماما

ماما كيست ؟

  

ماما وظيفه مهمي در مشاوره و آموزش بهداشت، نه تنها براي زنان بلکه براي خانواده و جامعه دارد. علاوه براين وظيفه ي اصلي ماما  آموزش دوران بـارداري و آمـاده کـردن والدين براي پذيرش وظايف پدري و مادري است كه مي تواند به وظايف و مسئوليتهاي بيشتري همچون  تنظيم خانواده و مراقبت هاي کودک و در بعضي از موارد موارد، به مشاوره در مورد بيماريهاي زنان نيزگسترش يابد. طبق نظر رئيس جمعيت مامايي ايران حضور و نقش ماما ارتباط تنگاتنگي با مادر و دوره بارداري مادر دارد، لذا اهميت اين نامگذاري تأكيد بر نقش مهم مادري و امر ولادت نوزاد است كه به كمك و ياري ماما انجام مي گيرد. در واقع تمام نه ماه بارداري، مادر با حمايت هاي عاطفي، رواني و جسمي ماما به انجام مي رسد. لذا تكريم و تقدير از ماما به منزله تقدير از مادران مي باشد.

اما طبق نظر عموم، ماما مترادف است با کلمه زايمان و به مفهوم مراقبت از دوران بارداري است. اين در حالي است که حيطه ي خدمات مامايي بسيار وسيع تر و از ابتداي تولد تا انتهاي عمر است و ابعاد مختلف بهداشتي در زمينه بهداشت باروري، مشاوره، آموزش و آگاهي در دوران بلوغ، ازدواج، بارداري و يائسگي را شامل مي شود. اين آموزش ها ضامن سلامت خانواده است.

 

تاريخچه ي مامايي در ايران

 

قدمت رشته مامايي در ايران به شکل آموزش عالي پس از تحصيلات دبيرستان، به 80 سال قبل برمي گردد. اولين آموزشگاه مامايي به نام مدرسه قابلگي با 10 نفر شاگرد در سال 1298 در بيمارستان بانوان شهر تهران تاسيس شد. پس از گذشت 10 سال، اولين آموزشگاه عالي مامايي در سال 1308 و با اعطاي مدرک معادل ليسانس به عنوان يکي از شعب مدرسه طب آغاز به کار کرد. در سال 1313 دانشگاه تهران تاسيس شد و سپس دانشکده پزشکي آن نيز افتتاح شد. لذا چند سـال بعـد در سـال 1319 بيمارستـان زنـان به دانشکده پزشکي ملحق شد. از بهمن 1368 مصوب شد و هم اکنون در تربيت دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد مامايي ارايه خدمت مي کنند .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





:: موضوعات مرتبط: بدون شرح، ،
نویسنده : امید خسروی

امارگیر حرفه ای سایت


ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی

امارگیر حرفه ای وبلاگ و سایت